Start
Etwinninga
TIiK w G1
Casles of Europe
Postcard
Bezpieczny Internet
Cyprus
Singing
The world of geometry
Maths
Mathmodels
Fermat's Room
logo 42-400 Zawiercie, ul. 11 Listopada 22, tel. 3267-225-62, mail: g1zawiercie[at]gmail.com
eTwinning

Fermat's Room


  • Opis projektu

    Projekt realizowany w roku szkolny 2010/11.

    Język projektu - język angielski

    Idea projektu bezpośrednio związana jest z hiszpańskim filmem Pokój Fermata i jego fabułą, zatem słowo o tej ostatniej. Czterech naukowców dostaje zaproszenie na kolację. Przybywają do tajemniczego pokoju i oczekują na gospodarza - pseudonim Fermat. W trakcie dostają na palmtopa zagadkę, na której rozwiązanie mają jedną minutę. Po przekroczeniu tego czasu, ściany zaczynają się przesuwać a pokój zmniejszać, aż do czasu podania prawidłowej odpowiedzi. Sytuacja zaczyna się powtarzać. Otrzymują kolejne zagadki. To właśnie te zagadki uczniowie kolejno rozwiązują. Natomiast ruch ścian obserwowany na filmie jest rekonstruowany za pomocą programu GeoGebra. Idea filmu przeniesiona przez nas została również do gry komputerowej zrobionej w bezpłatnym narzędziu Scratch. W grze naszej pokój się zmniejsza tak długo, aż gracz poda prawidłowo wynik mnożenia losowo wygenerowanych liczb. Dodatkowo odwołujemy się do filmu, gdy omawiamy pseudonimy, pod którymi występują na filmie goście i gospodarz. Są to znane nazwiska ze świata nauki: Fermat, Pascal, Galois, Hilbert, Oliva Sabuco.

    TOP
  • Integracja międzyprzedmiotowa

    Projekt ma charakter interdyscyplinarny. Łączy różne dziedziny:

    (1) Logika - uczniowie rozwiązują zagadki logiczne, które wystąpiły w filmie. Ich zaletą jest to, że należy je rozwiązać drogą dedukcji a nie poprzez podstawienie do wzoru.

    (2) Matematyka - Przed stworzeniem konstrukcji ruchomych ścian w programie GeoGebra przypomniany został prostokątny układ współrzędnych oraz sposób opisywania położenia punktów przez podanie ich współrzędnych. Dostrzegli zależność między tymi współrzędnymi i umieli zapisać tą zależność językiem matematyki.

    (3) Informatyka - W projekcie wykorzystywane były trzy programy: Scratch, SWiSH, GeoGebra. Każdy z nich wzbogacił uczniów o inne umiejętności komputerowe. W Scratchu uczniowie po raz pierwszy zetknęli się z pojęciem zmiennych lokalnych i globalnych do przechowywania danych z różnych etapów gry.

    (4) X Muza - Kluczowym elementem projektu jest film Pokój Fermata. To właśnie z fabułą filmu związane są działania projektowe. Uczniowie oglądali fragmenty filmu, które prezentowały ruch ścian i podpowiedzi do rozwiązań zagadek...

    TOP
  • Partnerzy w projekcie i współpraca

    (1) Polska, Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

    (2) IES HUMANES, Humanes de Madrid, Hiszpania

    (3) COLEGIUL TEHNIC DE COMUNICATII "AUGUSTIN MAIOR", Cluj-Napoca, Rumunia

    (4) I.E.S. Don Pelayo, Villalbilla, Hiszpania

    W projekcie przede wszystkim współpracowaliśmy z młodzieżą z Hiszpanii. Komunikacja w projekcie odbywała się różnymi kanałami: mail, blog, twonspace.

    TOP
  • Efekty i korzyści

    Gra

    Autorem gry jest Paweł Fortuna z klasy drugiej

    .

    Chcesz zagrać?. Naciśnij zieloną flagę a następnie naciskaj spację.

    Rekonstrukcja ruchomych ścian w programie GeoGebra

    2D

    Fermat's Room

    Sorry, the GeoGebra Applet could not be started. Please make sure that Java 1.4.2 (or later) is installed and active in your browser (Click here to install Java now)

    Ola (13 age), Gimnazjum nr 1 w Zawierciu, Poland, Utworzony z GeoGebra

    3D

    Format's Room

    Sorry, the GeoGebra Applet could not be started. Please make sure that Java 1.4.2 (or later) is installed and active in your browser (Click here to install Java now)

    Gimnazjum nr 1 w Zawierciu, Poland, Utworzony z GeoGebra

    TOP
  • Refleksje z realizacji

    Projekt nadaje się do powtórzenia w innej klasie, szkole. Bowiem fragmenty filmu są dostępne na Youtube lub w wypożyczalni. Programy narzędziowe, którymi się posłużyliśmy: GeoGebra, Scrach są bezpłatne. Zatem nie ma finansowych przeszkód do wykonania konstrukcji lub prostych gier, które nawiązują do filmu.

    TOP
  • Nagrody

    (1) Hiszpanii projekt otrzymał wyróżnienie i nasi partnerzy zostali zaproszeni do Madrytu na prezentację projektu w marcu 2011 na Medialab - Prado.

    (2) Krajowa Odznaka Jakości.

    (3) III miejsce w Ogólnopolskim Konkursie dla Nauczycieli Przedmiotów Matematyczno-Przyrodniczych 2011

    TOP
  • Autorzy

    Uczniowie pracowali pod opieką nauczyciela M.Miąsko.

    TOP
  • Linki

    (1) Strona projektu: http://class.vel.pl/room/.

    (2) TwinSpace - materiały publikowane na stronie eTwinning: Fermat's Room .

    (3) Dziennik projektu na eTwinning.net - http://fermatroom.blogspot.com/

    (4) Blok założony przez hiszpańskiego partnera - http://fermatroom.blogspot.com/

    TOP

do góry^

Start