Start
Comenius
logo 42-400 Zawiercie, ul. 11 Listopada 22, tel. 3267-225-62, mail: g1zawiercie[at]gmail.com
Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

THE SCHOOL CONFLICTS MEDIATORS



O projekcie

W ramach programu Lifelong Learning Comenius w latach 2010/12 Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu uczestniczy w wielostronnym projekcje: ”THE SCHOOL CONFLICTS MEDIATORS” - “Mediatorzy konfliktów szkolnych”

Projekt ukierunkowany jest na:
  • stworzenie uczniom warunków zapewniających bezpieczeństwo w środowisku szkolnym i pozaszkolnym oraz prawidłowy rozwój psychofizyczny.
  • zapewnienie bezpiecznego i przyjaznego startu w nowej rzeczywistości szkolnej.
  • systematyczne rozpoznawanie i diagnozowanie zagrożeń występujących w środowisku szkolnym.
Poprzez projekt będzie kształtowanych pięć kluczowych kompetencji:
  • umiejętność budowania właściwych relacji międzyludzkich w środowisku szkolnym
  • kształtowanie i rozwijanie umiejętności porozumiewania się z innymi, nawiązywanie i utrzymanie relacji z innymi oraz zachowania asertywne
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z agresją własną i agresją innych
  • przygotowanie ucznia do radzenia sobie z objawami przemocy w szkole i w rodzinie
  • zapoznanie uczniów ze zjawiskiem stresu i sposobami radzenia sobie ze stresem
Placówki, z którymi rozpoczęliśmy współpracę zlokalizowane są:
  • Rumunia
  • Grecja
  • Bułgaria
  • Hiszpania
  • Włochy
  • Polska

do góry^


Bułgaria

     W dniach 12-17 listopada dwoje uczniów z naszej szkoły,Dominika PułtorakiBartosz Pawlik, wraz z opiekunami,p.M.Paligąip.B.Haładyń, pojechało do Bułgarii w ramach projektu Comenius.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

    W ramach działań w Bułgarii wybrano logo Comeniusa. Okazało się, że projekt, który zwyciężył, został stworzony przez uczennicę naszego gimnazjum -Agnieszkę Łazarowiczz klasy I d.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

    Podczas warsztatów uczestnicy z wszystkich krajów przygotowali również swoje ulotki, dotyczące walki z przemocą i agresją. Z wszystkich prac powstała krótka prezentacja Power Point.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w ZawierciuGimnazjum Nr 1 w Zawierciu

  Bułgarska miejscowość, do której wybrali się uczniowie i nauczyciele nazywa sięTargovishte.

do góry^


Bułgaria we wspomnieniach uczestników wyjazdu

    Wrażeniami w wyjazdu podzieliła się z namip.Małgorzata Paliga. Podczas działań panowała bardzo przyjazna atmosfera, a współpraca przebiegała świetnie. Większość uczestników projektu, jako że biorą udział w tego typu działaniach po raz pierwszy, potrzebowała pomocy w organizacji swojej pracy. Pomimo niespodziewanych przygód, jakie spotkały polską grupę w drodze, p.Paliga będzie wspominać ten wyjazd bardzo ciepło. 

M.Bień

 Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

    Udało nam się przeprowadzić wywiad zDominiką Pułtorak, która mieszkała u Lory. Dominika czuła się wspaniale w towarzystwie innych uczestników projektu, mimo iż był to jej pierwszy wyjazd w ramach projektu. Ich wspólną pracę uważała za bardzo udaną oraz humorystyczną. Nie każdy posługiwał się językiem angielskim na identycznym poziomie, lecz to nie było problemem w sprawnej rozmowie, której pomagało również posługiwanie się gestami.  Początki tej komunikacji były trochę trudne, lecz już drugiego dnia pobytu była ona sprawniejsza. Pobyt w Bułgarii bardzo spodobał się Dominice, chętnie spędziłaby ona w tym kraju jeszcze trochę czasu. Dominika najlepiej wspomina chwile spędzone z Lorą oraz zwiedzanie zabytkowego kościoła, do którego weszła za namową znajomej. Obie dziewczyny, pomimo dzielącej ich odległości dalej mają ze sobą kontakt. Piszą do siebie często oraz mają plany, by spędzić wspólnie wakacje.

A.Serwicka

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

do góry^


Spotkanie uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich w Bułgarii

 Współpraca układała się świetnie, problemów z komunikacją w języku angielskim nie było, więc i efekty działań były imponujące. Wszyscy pracowali ramię w ramię, świetnie się przy tym bawiąc. 

[Rozmiar: 49243 bajtów]

[Rozmiar: 49243 bajtów][Rozmiar: 49243 bajtów]

 

do góry^


Spotkanie uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich
na Wyspach Kanaryjskich

    Pierwszy tydzień lutego 2011 roku czwórka uczniów Gimnazjum nr 1 w Zawierciu (Katarzyna Koniorczyk, Agnieszka Łazarowicz, Anna LewandowskaiMichał Stefaniak) pod opieką p. Małgorzaty Paligi, p. Barbary Czajkowskiej oraz dyrektora szkoły p. Katarzyny Jaworskiej,  spędziła w miejscowości Las Palmas na wyspie Gran Canaria.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu Gimnazjum Nr 1 w Zawierciu

    Celem wizyty w Hiszpanii była realizacja kolejnych zadań w ramach programu Comenius.Tym razem młodzież z wszystkich partnerskich krajów (Rumunii, Bułgarii, Grecji, Włoch, Hiszpanii i Polski) przedstawiła prezentacje multimedialne o tańcach narodowych i  twórcach ojczystej muzyki.Uczniowie wzięli też udział w zajęciach terapeutycznych prowadzonych przez psychologa z Rumunii. Warsztaty te ukierunkowane były na sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w ZawierciuGimnazjum Nr 1 w Zawierciu

    Uczestnicy projektu, korzystając z gościnności hiszpańskich partnerów, zwiedzili północne i południowe wybrzeże wyspy Gran Canaria.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w ZawierciuGimnazjum Nr 1 w Zawierciu

do góry^



Wywiady z uczestnikami wycieczki

English version

    Dominika z klasy IIb spotkała się ze szczęśliwcami, którzy mieli okazję zobaczyć na własne oczy piękno Wysp Kanaryjskich. Oto wywiad, który z nimi przeprowadziła:

Dominika:Czy zdobyliście nowych przyjaciół?

- Tak, poznałam wielu wspaniałych ludzi, między innymi trzy Hiszpanki i Hosse, i kilku niezłych Greków. Z niecierpliwością czekam, aż przyjadą w maju.

Dominika:Mieliście jakieś problemy z językiem?

- Na początku się bałam, ale okazało się, że świetnie się dogadywałam, a później się rozkręciliśmy i szło nam już dobrze.

Dominika:Czy mieliście tam organizowane jakieś zajęcia w szkole?

-Tak, były różne ciekawe zajęcia.

Dominika:Które podobały się Wam najbardziej?

- Najfajniejsze zajęcia, to Mediatorów Konfliktów Szkolnych, podczas których tworzyliśmy wspaniałe plakaty oraz pisaliśmy wiersze i wypracowania.

Dominika:Co zwiedziliście podczas Waszego pobytu?

-Byliśmy na wycieczce edukacyjnej w Cenobio de Valerón and Painted caves w Gáldar, w północnej części wyspy.

Dominika:Agnieszko, czy Twoje logo zostało wykorzystane w jakiś sposób?

- Nie widziałam, aby ktoś wykorzystał to logo oprócz nas w prezentacji. 

Dominika:Czy inni uczestnicy wiedzieli, że jesteś autorką tego logo?

- Nie, nie wiedzieli, ale Pani Paliga o tym mówiła.

Dominika:A jak było z Twoją znajomością języka angielskiego?

- Nie było najgorzej, ale musiałam się przestawić.

Dominika:Michał, a jak ty się czułeś, jako jedyny w polskiej grupie chłopak?

- Nie było źle, choć dziewczyny nie mogły ze mną wytrzymać.

Dominika:Jak było u rodziny, u której mieszkałeś?

-Bardzo fajnie, to była miła i sympatyczna rodzina. Wprawdzie ani mama ani tata nie mówili po angielsku, ale nie było tak źle.

Dominika:A co najbardziej lubiłeś robić z kolegą w czasie wolnym?

- Graliśmy na Xboxie.

Dominika:Mieliście dużo czasu wolnego po zajęciach w szkole?

-Tak bardzo dużo, jeden cały dzień spędziliśmy na plaży.

Dominika:A jak było z językiem angielskim u tamtejszych nauczycieli? 

- Tylko jeden nauczyciel - Hosse - mówił po angielsku, a starsze nauczycielki mówiły do nas w swoim ojczystym języku i były przekonane, że wszystko rozumiemy. 

Dominika:Czy wiecie, kto przyjedzie do Polski?

- Dokładnie to nie, ale słyszeliśmy, że te same osoby, u których byliśmy. Mieliśmy zaproszenie od naszych rodzin, aby przyjechać na wakacje i na pewno z nich skorzystamy.

Dominika:Dziękuję Wam za rozmowę.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

Oliwia z klasy I d rozmawiała na temat wyjazdu z panią Barbarą Czajkowską.

Oliwia:Czy wcześniej była pani w tak dalekim kraju ?
Pani B.Czajkowska:Nie, pierwszy raz byłam tak daleko.

Oliwia:Co najbardziej się pani podobało ?
Pani B.Czajkowska:Przede wszystkim piękne widoki.

Oliwia:Jakie kierunki artystyczne rozwijane są w tamtejszych szkołach ?
Pani B.Czajkowska:Rozwijają tam niepraktykowane u nas kierunki, takie jak np. sztuka filmowania.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

Dzięki Agnieszce z klasy IIb możecie przeczytać również wywiady z panią dyrektor Katarzyną Jaworską oraz panią Małgorzatą Paligą.

Agnieszka:Czy pierwszy raz były Panie tak daleko od Polski ?
Pani K.Jaworska:Służbowo tak, prywatnie bywałam w różnych miejscach na świecie, więc nie była to najdłuższa podróż.
Pani M.Paliga:Tak, na samym końcu Europy.

Agnieszka:Czy podobał się Paniom pobyt na Wyspach Kanaryjskich?
Pani K.Jaworska:Oczywiście, Wyspy Kanaryjskie pokazały przede wszystkim swój urok przyrodniczy. Jestem takim człowiekiem, który docenia walory natury, więc  wzruszały mnie te krajobrazy, koił przyjazny klimat. Wyspy pozostawiły po sobie więc bardzo romantyczne i oczywiście pozytywne wrażenia.
Pani M.Paliga:Bardzo. Szczególnie dobrze wspominam pogodę i spotkanie z nowymi partnerami z projektu.

Agnieszka:Czy konwersacja w języku angielskim była dla Pani jakimś problemem?
Pani K.Jaworska:Nie posługuję się biegle językiem  angielskim, więc na pewno jest to motywujące, aby się rozwijać. Na poziomie komunikacji prywatnej stopień znajomości języka był wystarczający. Jednak jeśli chodzi o jakieś wystąpienia publiczne, wolałam, by nauczyciel języka angielskiego występował w moim imieniu.

Agnieszka:Jak oceniają Panie współpracę międzynarodową podczas wyjazdu?
Pani K.Jaworska:Byłam bardzo mile zaskoczona, ponieważ mieliśmy już do czynienia z partnerem hiszpańskim i organizacja tego poprzedniego pobytu nie była tak dobra, jak ta na Wyspach Kanaryjskich. Według mnie Hiszpanie byli perfekcyjnie przygotowani. Nie było żadnych wątpliwości, gdzie i kiedy ma się odbywać to, co zaplanowano. Nauczyciele z Hiszpanii odpowiednio  dobrali rodziny, u których gościli nasi i inni uczniowie. Nie było konfliktów między tymi uczestnikami projektu, wszyscy w sposób bardzo opiekuńczy realizowali swoje zadania. Bardzo cenne było to, że wiedzieliśmy, iż młodzież ma odpowiednią opiekę. To bardzo ważne, bo zapewniało uczniom pełny komfort psychiczny.
Pani M.Paliga:Współpraca przebiegała bardzo owocnie. Wypracowaliśmy nowe pomysły, jak radzić sobie z przemocą szkolną, nad którymi będziemy kontynuować pracę w Polsce. Wymiana doświadczeń pomogła również w odnalezieniu nowych pomysłów do realizacji projektu.

Agnieszka:Jakie ciekawe miejsca Panie zwiedziły?
Pani K.Jaworska:Wraz z p. Czajkowską i p. Paligą zwiedziłyśmy w miarę dokładnie miasto Las Palmas, posiadające bardzo wakacyjną nazwę, obejrzałyśmy port, stare miasto i inne sympatyczne zakamarki. Zobaczyłyśmy  również wydmy w Maspalomas oraz znajdującą sie tam również latarnię morską i bardzo urokliwe miasto z przepięknymi parkami, palmami i skrzeczącymi papugami. To wszystko było na samym południu Wysp Kanaryjskich. Jeśli ktoś wybierałby się, aby zwiedzić te wyspy, polecam właśnie to miasteczko, które jest bardzo urokliwe. Poza tym byliśmy też na północy wyspy w Galdarze oraz w jednym z najbardziej spektakularnych zabytków archeologicznych – w Cenobio de Valeron, gdzie zadziwiły nas masowe spichlerze wykuwane w skale wulkanicznej. 
Pani M.Paliga:Były to przede wszystkim wydmy w Mas Palomas oraz rezerwat przyrody.

Agnieszka:Co najlepiej zapamiętały Panie z wyjazdu?
Pani K.Jaworska:Słońce w lutym, temperaturę 33 stopnie Celsjusza uwiecznioną na fotografiach i ocean. Przede wszystkim jednak w pamięć zapadła ta nietypowa dla nas temperatura powietrza. Gdy człowiek już to sobie uświadomił, był wprawiony w dobry humor: luty, a my siedzimy na plaży z nogami zanurzonymi w piasku. To było coś pięknego. 
Pani M.Paliga:Najlepiej zapamiętałam miłą atmosferę, piękne miejsca, które zwiedzaliśmy,  jak i dobrą współpracę między naszymi uczniami a uczniami ze szkół partnerskich oraz nowe doświadczenia, które pomogą w dalszym rozwoju projektu.

Agnieszka:Jakie są efekty tego wyjazdu?
Pani K.Jaworska:Młodzież sprawdziła się pod względem językowym, przełamała bariery psychologiczne. Jest to szczególnie cenne doświadczenie, zwłaszcza dla uczniów. Nauczyciele byli w swojej grupie, co było mniej stresujące niż dla naszych podopiecznych, ale o tym stresie myślę w aspekcie pozytywnym, ponieważ mieliśmy najmłodszych uczniów z pierwszych klas. Mając po 13-14 lat, zostali zakwaterowani u uczniów w wieku nawet do 20 lat. Ta różnica wieku była znacząca i pod tym względem nauczyciele trochę się niepokoili. Natomiast uczniowie sprawdzili się przede wszystkim jeśli chodzi o znajomość języka, nie było żadnej bariery, doskonale sobie poradzili i psychologicznie sprostali temu wyzwaniu, odblokowali się i czuli się dobrze w „nowych” rodzinach. Nawiązały się nowe przyjaźnie, z tego co mi wiadomo silnie się zaangażowali, do dnia dzisiejszego prawie codziennie się kontaktują z tymi uczniami. Wiem, że są zapraszani i oni zapraszają te osoby. Zobaczymy na ile jest tak bezpośrednio po projekcie, na ile te przyjaźnie będą trwały później. Jednak na pewno przez te podróże skurczył się dla nich świat. Okazało się, że te kilkaset kilometrów to nie jest problem, by realnie myślec o powrocie do tych miejsc. Ponadto wszyscy uczniowie lecieli po raz pierwszy samolotem, więc to było dla nich ciekawe przeżycie. Na dodatek był to dla uczniów poważny „chrzest bojowy” , bo lecieliśmy z kilkoma przesiadkami: najpierw z Warszawy do Frankfurtu, potem z Frankfurtu do Madrytu, więc było kolejne lądowanie i wreszcie z Madrytu na Wyspy Kanaryjskie. Uczniowie poznali zasady zachowywania się na lotnisku, co jest bardzo praktyczną umiejętnością. Wyzbyli się lęku przed tym, że sobie nie poradzą. Na pewno więc była to wspaniała i rozwijająca przygoda.
Pani M.Paliga:Efekty zostały wypracowane podczas warsztatów z panią psycholog i dotyczyły sztuki mediacji. Uczniowie posiadają teraz wiedzę, jak być mediatorami konfliktów. Wzbogacili też swoją wiedzę na temat tańców i muzyki państw partnerskich, gdyż taka była tematyka tego wyjazdu.

Agnieszka:Czy chciałyby Panie jeszcze raz polecieć na Wyspy kanaryjskie, jeśli byłaby taka możliwość?
Pani K.Jaworska:Z pewnością, jeśli będę miała taką możliwość, zrobię  wszystko, by znów poczuć pod stopami kanaryjski piasek…
Pani M.Paliga:Ależ oczywiście, że tak.

Agnieszka:Bardzo dziękuję za rozmowę.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

do góry^


    W dniach 5 – 10 maja 2011 roku nasze gimnazjum po raz kolejny gościło uczestników programu Comenius z Rumunii, Grecji, Bułgarii, Hiszpanii, Turcji i Włoch. Program pobytu obfitował w ciekawe działania, więc nie nudziliśmy się nawet przez chwilę. 

    Po przybyciu do Polski goście zwiedzili Warszawę, gdzie odbyła się "Lekcja odwagi". Uczestnicy projektu zwiedzili z przewodnikiem najważniejsze warszawskie muzea i kościoły.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w ZawierciuGimnazjum Nr 1 w Zawierciu

    6 maja wieczorem uczestnicy projektu zawitali do Zawiercia. Już od rana następnego dnia - po powitaniu gości przez panią dyrektor Katarzynę Jaworską i występie chóru i zespołu szkolnego oraz solistów - zaczęły się warsztaty, prezentacje i zajęcia tematyczne związane z walką z agresją i przemocą. Wszystkie grupy przygotowały prezentacje multimedialne o atrakcjach turystycznych w ich kraju. 

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w ZawierciuGimnazjum Nr 1 w Zawierciu

    Zarówno nauczyciele jak i uczniowie odbyli podczas pobytu w Auschwitz cichy Marsz Bez Przemocy. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, co to był Holocaust i w jak strasznych warunkach żyli ludzie w obozach koncentracyjnych.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu Gimnazjum Nr 1 w Zawierciu

    W ramach Koła Turystycznego odbyła się wizyta studyjna w Krakowie z udziałem wszystkich gości - nauczycieli i uczniów. Zorganizowano zwiedzanie Krakowa z prezentacją byłej stolicy Polski, w tym jej najważniejszych zabytków. W programie zwiedzania "Śladami Jana Pawła II"  była m.in. wizyta przy słynnym "papieskim oknie " i zwiedzanie Muzeum Archidiecezjalnego, gdzie Karol Wojtyła mieszkał podczas swojej pracy, jako wykładowca teologii.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu Gimnazjum Nr 1 w Zawierciu

    Uczniowie wzięli udział w otwartych lekcjach języka angielskiego, przeprowadzonych przez nauczycieli: Barbarę Kułach i Beatę Haładyń. Zajęcia miały na celu zwiększenie świadomości młodzieży na temat sposobów zapobiegania agresywnym zachowaniom w ich środowiskach. 

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu Gimnazjum Nr 1 w Zawierciu

   W ramach Koła Tanecznego uczniowie i nauczyciele obejrzeli występ ZPiT "Jurajskie Igraszki" z Myszkowa, podczas którego myszkowianie zaprezentowali kilka suit tanecznych z różnych regionów Polski. Później tancerze nauczyli naszych gości tańczyć poloneza oraz została wybrana para, która najlepiej sobie poradziła z tym zadaniem.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu Gimnazjum Nr 1 w Zawierciu

    Młodzież miała również okazję zmierzyć się w rozgrywkach sportowych w naszej szkole, jak również w hali sportowej I LO. Drużyny walczyły według zasady fair-play.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w ZawierciuGimnazjum Nr 1 w Zawierciu

Zwieńczeniem spotkania było rozdanie certyfikatów uczestnictwa i podziękowanie za współpracę.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu Gimnazjum Nr 1 w Zawierciu

    Na zakończenie pobytu uczestnicy projektu mieli okazję zobaczyć też jedno z najbardziej urokliwych miejsc Jury Krakowsko-Częstochowskiej - zamek w Ogrodzieńcu.

Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu Gimnazjum Nr 1 w Zawierciu 



Kilka słów od uczniów goszczących młodzież z zagranicy

"Uważam, że wszystko było bardzo dobrze zorganizowane i chciałabym, żeby takie spotkania były częściej organizowane.  Myślę, że nowe przyjaźnie się zawiązały i jestem pewna, że przetrwają, i że jeszcze kiedyś się zobaczymy." Kasia Koniorczyk

"Ludzie, którzy przyjechali byli bardzo fajni, a wycieczki bardzo ciekawe. Podszkoliłam się w angielskim.
Mam nadzieję, że spotkam jeszcze kiedyś dziewczynę, która u mnie mieszkała." Oliwia Kopcik

"Mogliśmy się sprawdzić językowo. Na pewno będę utrzymywać stałe kontakty z dziewczyną z Rumunii, która u mnie mieszkała. Początkowo było trochę kłopotów językowych, ale mimo to nieźle się dogadywałyśmy." Karolina Kosińska

"Według mnie wszyscy goście byli bardzo mili, przyjaźni, bardzo dobrze znali angielski. Chętnie brali udział w organizowanych zabawach. Było "git"! " Kinga Szczepanek

"Zintegrowaliśmy się ludźmi z różnych krajów i dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy."
Dominika Pułtorak

"Moim zdaniem pobyt naszych zagranicznych znajomych w Polsce był bardzo udany. Bardzo dobra organizacja i chęć współpracy tworzyły miłą atmosferę. Będę tęsknić za nowymi przyjaciółmi."Katarzyna Duda

do góry^


Sardynia zdobyta

    W dniach 3-8.11.2011 dwie uczennice naszego gimnazjum,Agnieszka Serwicka z klasy IIIb oraz Magdalena Szczechla z klasy IIIa, wraz z opiekunkami, p.M.Paligą, p.M.Pucek, p.M.Pawlikiewicz i p.J.Sochą, wzięły udział w kolejnych warsztatach w ramach projektu Comenius. Tym razem miejscem spotkania było miasto Decimomannu w regionie Sardynia, we Włoszech.

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

     Uczennice brały czynny udział w zajęciach wraz z włoską młodzieżą. Uczestniczyły m.in. w lekcjach ekonomii i matematyki. Bariera językowa właściwie nie istniała. Agnieszka i Magda świetnie porozumiewały się z młodzieżą i nauczycielami w języku angielskim. Podczas zajęć w ramach projektu młodzież pracowała nad stworzeniem broszury o przyczynach i skutkach agresji oraz o sposobach jej niwelowania, a także o tym, kim jest mediator i jak powinien wypełniać swoje obowiązki.

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu


     Czas wolny od pracy projektowej uczennice spędzały ze swoimi włoskimi "opiekunkami": Alessandrą i Manuelą, u których mieszkały. Bardzo szybko zawiązały się nowe przyjaźnie i w rezultacie trudno im było się rozstać, kiedy nadszedł czas wyjazdu do Polski.

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

Oto kilka słów od uczestniczek wyjazdu:

"Wyjazd bardzo ciekawy. Niesamowite wrażenie zrobiła na mnie Sardynia i Włochy. Nie spodziewałam się, że w tym miejscu można spędzić czas w tak przyjemny sposób. Muszę przyznać, że dla mnie język nie był barierą. Rozkręciło się z rozmawianiem i tak jakoś samo szło. Bardzo dobrze wspominam też włoską młodzież i dorosłych. Praca z nimi była niezapomnianym przeżyciem." - Agnieszka Serwicka

"Sądzę, że wyjazd na Sardynie należy do udanych. Choć to moja pierwsza przygoda z wymianą między krajami i nie mam porównania, uważam, że było genialnie. Osoba, która mnie gościła, okazała się naprawdę sympatyczna. Spędzić z nią te parę krótkich dni to było niezapomniane przeżycie. Chętnie pojechałabym tam jeszcze raz." - Magdalena Szczechla


Wizyta w Grecji

    W dniach 25 - 31 marca 2012 roku cztery uczennice naszego gimnazjum:Monika Lelatko, Karolina Lamik, Sylwia PocztawskaiJoanna Sabuda, wraz z nauczycielami: p.K.Jaworską, p.M.Paligą oraz p.W.Lataczem odwiedzili Grecję podczas kolejnego spotkania z uczestnikami projektu Comenius.
   
Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

    Tym razem zadaniem młodzieży podczas warsztatów było przedstawienie prezentacji multimedialnych obrazujących przejawy agresji w ich szkołach, w mass mediach, sposoby rozwiązywania tego problemu i mediacji pomiędzy uczniami.

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

    Nauczyciele zaś dyskutowali nad sposobami zapobiegania agresywnym zachowaniom i roli kościołów w procesie wychowania młodzieży.

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

    Niezapomniane wrażenia uczestnicy warsztatów wynieśli z wycieczki do ruin starożytnego miasta Filipia, znanego nam z Listu Św. Pawła do Filipian oraz do miejsca chrztu pierwszej Europejki – Lidii. Młodzież i nauczyciele zwiedzili również miasto Kavala, z ruinami zamku, akweduktem i kościół prawosławny, który do początku XX w. był meczetem Hali Beja.

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

Uczestnicy wyjazdu podzielili się z nami swoimi wrażeniami z pobytu w słonecznej Grecji:

"Wyjazd bardzo mi się podobał. Poznałyśmy wielu ciekawych ludzi, nawet nauczyłyśmy się paru greckich słów. Szkoła, w której byłyśmy na kilku lekcjach, również mi się spodobała. Ogólnie dobrze było zobaczyć, jak żyje się w innym kraju, a w Grecji wygląda to zupełnie inaczej niż w Polsce. Był to jeden z moich najlepszych wyjazdów i bardzo cieszę się, że miałam możliwość uczestniczyć w tym projekcie. (;" - Joanna Sabuda

"Dla mnie wyjazd do Grecji był naprawdę ciekawym przeżyciem. Przez pięć dni żyłyśmy zupełnie tak, jak tamtejsi mieszkańcy, dzięki czemu poznałyśmy ich obyczaje i nawyki. Miałyśmy również okazję odwiedzić szkoły - liceum i gimnazjum, i uczestniczyć w lekcjach tak, jak pozostali uczniowie. Ludzie, których tam poznałyśmy, byli naprawdę wspaniali. Często spotykaliśmy się wszyscy razem i dużo rozmawialiśmy. Podczas wyjazdu nauczyłyśmy się wielu słów w różnych językach - hiszpańskim, rumuńskim, greckim i bułgarskim. Strasznie cieszę się, że mogłam wyjechać za granicę w ramach Comeniusa i myślę, że ten wyjazd na długo utkwi w mojej pamięci.
Dzięki wyjazdowi miałyśmy również okazję poznać nauczycieli z zupełnie innej strony, co było bardzo miłym doświadczeniem." - Sylwia Pocztawska

"Wyjazd do Grecji według mnie był najlepszą rzeczą, jaka mnie spotkała w ramach tego projektu. Niesamowita atmosfera i przede wszystkim ludzie, których tam spotkałam, to nie do opisania. Byli to (i są oczywiście) ludzie bardzo mili i przyjacielscy, otwarci i zawsze chętni do pomocy. Zwiedziłyśmy wiele ciekawych miejsc, i - jak już Sylwia pisała - nauczyłyśmy się wielu słów w innych językach (dla Pani Jaworskiej najciekawszy był skilos - σκύλος - pies). Mój pierwszy lot samolotem bardzo mi się podobał, a na pokładzie częstowali smacznymi szwajcarskimi czekoladkami i kanapeczkami :) 
Grecja jest naprawdę dobrym krajem, pomimo tego kryzysu ludzie tam narzekają mniej niż Polacy w lepszej sytuacji finansowej. Bardzo chciałabym to powtórzyć z tymi absolutnie genialnymi ludźmi w genialnym miejscu, za którym baaardzo tęsknie." - Monika Lelatko

"Tę przygodę zaliczam do bardzo, bardzo, bardzo udanych :)  Przed wyjazdem miałam duże obawy, że się nie będę mogła dogadać, a z tym nie miałam żadnego problemu ;D Bardzo spodobała mi się 'sjesta', której Grecy pilnie przestrzegają od 13 do 17 :) My jednak miałyśmy je krótsze, aczkolwiek zawsze znalazłam chwilę na krótką drzemkę. Oczywiście nie brakowało nam także atrakcji. Wychodziliśmy grupką na kawę, pizzę lub coś słodkiego. Nie odczuwało się tam żadnej różnicy pomiędzy nami, a młodzieżą z innych krajów. Ludzie byli bardzo uprzejmi, pogodni i przyjacielscy. Z każdym można było spokojnie pogadać na wiele tematów. Nauczyłyśmy się paru słówek w innych językach, ale także i my uczyłyśmy jak się mówi po polsku podstawowe wyrazy, które czasem budziły śmiech przez ich dziwną wymowę. Miałyśmy okazję uczestniczyć w paru greckich lekcjach, ale także byłyśmy na zajęciach z języka angielskiego. Cała grupa zwiedziła miasteczko (Kavala) i jego urocze okolice. Nie mogłyśmy także odpuścić wycieczki nad morze! Też uważam, że bardzo miło było poznać nauczycieli z innej strony :) Co było dla mnie miłym zaskoczeniem? Poznanie pana ze sklepiku, który mówił po polsku, bo - choć jest Grekiem - to urodził się w Polsce i po 24 latach życia tutaj wrócił do Grecji ;D"- Karolina Lamik


Gimnazjum nr 1 w Zawierciu



Z wizytą w Rumunii

    Celem wizyty była realizacja kolejnych zadań w ramach programu Comenius oraz podsumowanie i ewaluacja projektu. Tym razem młodzież z wszystkich partnerskich krajów (Rumunii, Bułgarii, Grecji, Włoch, Hiszpanii i Polski) przedstawiła prezentacje multimedialne o ogrodach botanicznych i parkach narodowych. Uczniowie i nauczyciele wzięli też udział w międzynarodowym sympozjum „European projects and intercultural education”, w trakcie którego podsumowano dwuletnią pracę w projekcie, przedstawiono wypracowane produkty oraz dyskutowano na temat wpływu europejskich projektów, jako nowoczesnego sposobu interkulturowej edukacji w poszanowaniu różnic religijnych i kulturowych.

Gimnazjum nr 1 w Zawierciu

    Niezapomniane wrażenia uczestnicy wyjazdu wynieśli z wizyty w rumuńskiej szkole, którą swoim patronatem objęła światowej sławy gimnastyczka – Nadia Comaneci. W trakcie wizyty sekcja gimnastyczna przygotowująca się do międzynarodowych zawodów zaprezentowała swój program artystyczny.


    Młodzież i nauczyciele, korzystając z gościnności rumuńskich partnerów, zwiedzili również miasto Brasov, zamek królewski- Peles Royal Castle oraz Dracula`s Castle, w historycznej krainie położonej na Wyżynie Siedmiogrodzkiej w centralnej Rumunii.


  Uczniowie i nauczyciele nawiązali nowe przyjaźnie i doskonalili umiejętności komunikacyjne w języku angielskim.

"Mimo licznych stereotypów które słyszałyśmy na temat państwa, które odwiedziłyśmy, a mianowicie Rumuni, nasze wrażenia są ogromnie pozytywne.Okolice, które zwiedziliśmy, były naprawde nieopisanie piękne, wręcz niewyobrażalne. W kraju tym jest ogromna ilość niezagospodarowanych pól, lasów i dlatego wszędzie dookoła była przepiękna, zapierająca dech w piersiach zieleń.
Przeżyłyśmy wizytę w przerażającym zamku Draculi oraz obejrzałyśmy piękny pałac Peles. Po najbardziej przykrym pożegnaniu w całym naszym życiu musiałyśmy opuścić naszych nowych zagranicznych przyjaciół i pozostał nam tylko marny kontakt internetowy. Gdybyśmy tylko miały możliwość, z miłą chęcią pojechałybyśmy tam ponownie
."

 do góry^


Start