Start
Wydarzenia
logo 42-400 Zawiercie, ul. 11 Listopada 22, tel. 3267-225-62, mail: sp1zawiercie@zawiercie.eu
Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

Jak wykorzystujemy grant - wygraną w konkursie Projekt z Klasą


16 stycznia nastąpiło ogłoszenie wyników konkursu: Projekt z klasą, którego organizatorem oraz fundatorem nagród jest wydawnictwo „NOWA ERA” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Kapituła Konkursu spośród wszystkich 1378 nadesłanych prac wyróżniła projekty w kategorii szkół podstawowych, ponadpodstawowych i w kategoriach specjalnych.

Nasza szkoła została podwójnym laureatem ogólnopolskiego konkursu „Projekt z klasą”. Projekt opracowany przez nauczyciela p. M. Miąsko, Kreatorzy rzeczywistości smart, został bardzo wysoko oceniony, dlatego zostaliśmy laureatami w następujących kategoriach

  1. Kategoria „Szkoły Podstawowe”
  2. Kategoria specjalna „Stosujemy nowe technologie”

Składamy podziękowania wydawnictwu Nowa Era, która była sponsorem otrzymanego przez szkołę grantu. Dzięki temu śmiało wkraczamy w świat programowania.

Dzięki otrzymanemu grantowi zostały zakupione edukacyjne płytki programowalne. To właśnie one umożliwiły zrealizowanie naszych planów: otaczające nas przedmioty stały się nam posłuszne, możemy nimi sterować.

Przykłady? Poniżej przedstawiamy, co już zrealizowaliśmy:


  • Grające schody
  • Rozpoczęliśmy od grającej ławki - napisaliśmy program, który w połączeniu z płytką programowalną, garścią kabelków i taśmą przewodzącą prąd o niskim napięciu pozwolił wydobywać nam z ławki dźwięki klawesynu, gitary... Do testowania naszego instrumentu zaprosiliśmy uczniów z młodszych klas. Próba generalna się udała.

    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)
    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)

    Potem nadszedł czas na udźwiękowienie schodów. Zarówno za warstwę programistyczną jak i techniczną odpowiedzialne były uczennice klas drugich gimnazjalnych; tak, tak, właśnie dziewczyny tworzą IoT (Internet of things). Ola Opiła, Magda Szwej, Magdalena Cieplak i Wiktoria Siwczyk postanowiły namówić do współpracy schody. Każdy stopień wydaje inny dźwięk. Przejście na wyższy stopień powoduje uzyskanie wyższego tonu. Raz usłyszymy dźwięk skrzypiec, innym razem głos harfy.

    do góry^

  • Migająca zawieszka - serce
  • Nasze edukacyjne płytki programowalne wyposażone są w zestaw diod koloru czerwonego. Jest ich 5x5. Ta ilość okazała się wystarczająca do tworzenia na wyświetlaczu diodowym prostych rysunków.

    I tak właśnie, nasze pierwsze programistyczne umiejętności wykorzystaliśmy do tworzenia zawieszek z migającymi sercami. Każdy inaczej zaprogramował swoją sercową animację. Były serca zmieniające wielkość, znikające,... To zadanie nie było trudne i w czasie jednych zajęć każdemu udało się opracować animacje z sercem w każdej z grup klas siódmych.

    do góry^

  • Opaski przyjaźni
  • Wiedząc, że płytki programowalne micro:bit są wyposażone w bluetooth, postanowiliśmy sprawdzić komunikacje miedzy nimi i wysyłać wiadomości z użyciem fal radiowych.

    Nasz pomysł na opaski przyjaźni, które przesyłają animowane serce między płytkami okazał się bardzo dobrym sposobem na zbadanie działania bluetooth i jego zasięgu. Nasz program wykorzystuje jeden z 256 kanałów transmisji. Ustaliliśmy dla wszystkich płytek ten sam kanał. Dzięki temu, jeżeli z jednej płytki wyślemy wiadomość z animowanym sercem, to ukaże się ono na wszystkich pozostałych płytkach z wgranym programem. Każda płytka, jako potwierdzenie otrzymanej wiadomości, wysyła uśmiech.

    do góry^

  • Opaski wojskowe
  • Zadanie dla męskiej części klasy było podobne. Tym razem wysyłana wiadomość nie była graficzna tylko tekstowa: SOS.

    Przy tej zabawie okazało się, że zasięg komunikacyjny płytek był co najmniej taki jak długość szkolnego korytarza. Musimy sprawdzić poza budynkiem, czy zasięg ten jest może jeszcze większy.

    do góry^

  • Patriotyczna animacja
  • W setną rocznicę odzyskania niepodległości nie mogło zabraknąć patriotycznej animacji: flagi zmieniającej się w serce. Przygotowania do tego zadania, tak jak i w innych zadaniach projektowych, rozpoczęliśmy od pracy na wirtualnej płytce. Okazało się, że to był dobry pomysł, bo zdjęcia i filmy rzeczywistego wyświetlacza diodowego okazały się fatalne. Natomiast zdjęcia efektów wirtualnych naszej pracy okazały się dość dobre, co widać poniżej.

    do góry^

  • Migotanie na zawołanie
  • O bezpieczeństwie na drodze mówi się dużo. Ale to tylko pojazdy są wyposażone w oświetlenie. W zadaniu - migotanie na zawołanie - tworzymy program, który uaktywnia czerwone migotanie w dwóch sytuacjach: po zmierzchu lub po naciśnięciu odpowiedniego przycisku.

    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)

    W zadaniu tym wykorzystujemy fakt, że diody LED nie tylko świecą, ale również reagują na światło, czyli są czujnikami. Dodatkowo, postanowiliśmy w naszym programie uwzględnić moduł zliczający kroki. Było to możliwe dzięki akceleratorowi, w który wyposażone są nasze edukacyjne płytki programowalne.

    Testowaliśmy na szkolnym korytarzu działanie diod i krokomierza. Okazało się, że pierwsza próba stworzenia programu zakończyła się powodzeniem. To niesamowite. Będąc uczniami dopiero szkoły podstawowej dzięki programowaniu przekształciliśmy początkowo martwą płytkę edukacyjną w urządzenie aktywnie reagujące na światło i zliczające kroki. A mamy dopiero 13, 14, 15 lat. To co będziemy robić, jak będziemy dorośli:)

    Na poniższym filmie animacje włączyły się, bo nasz program zareagował na niski poziom światła.
    Na poniższym filmie animacje są wyłączone, bo poziom światła jest dostatecznie wysoki.

    do góry^

  • Timeline z życia Tadeusza Kościuszki
  • Tester poczucia humoru
  • Ktoś się włamuje? - Załóżmy alarm
  • Jak się uchronić przed kradzieżą tak fantastycznej zabawki jak micro:bit? Postanowiliśmy założyć alarm i w tym celu przygotować program, który zareaguje dźwiękiem i światłem, na próbę wyciągnięcia z teczki naszej płytki programowalnej. W tym celu wykorzystaliśmy matrycę ledową jako czujnik światła a bluetooth do wysyłania ostrzeżenia do drugiej płytki o ewentualnej próbie kradzieży. Przy tym zadaniu programowaliśmy po dwie płytki każdy i i tak zaplanowaliśmy nasze działania, że każda para płytek komunikowała się używając swojego kanału. Dzięki temu alarm uruchamiał się tylko na płytce sparowanej. Efekt i skuteczność naszych działań jest widoczny filmie.


W projekcie uczestniczyli uczniowie klas siódmych oraz drugich i trzecich klas gimnazjalnych.

do góry^

Start
Wydarzenia