Start
Wydarzenia
logo 42-400 Zawiercie, ul. 11 Listopada 22, tel. 3267-225-62, mail: sp1zawiercie@zawiercie.eu
Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Zawierciu

Jak wykorzystujemy grant - wygraną w konkursie Projekt z Klasą


16 stycznia nastąpiło ogłoszenie wyników konkursu: Projekt z klasą, którego organizatorem oraz fundatorem nagród jest wydawnictwo „NOWA ERA” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Kapituła Konkursu spośród wszystkich 1378 nadesłanych prac wyróżniła projekty w kategorii szkół podstawowych, ponadpodstawowych i w kategoriach specjalnych.

Nasza szkoła została podwójnym laureatem ogólnopolskiego konkursu „Projekt z klasą”. Projekt opracowany przez nauczyciela p. M. Miąsko, Kreatorzy rzeczywistości smart, został bardzo wysoko oceniony, dlatego zostaliśmy laureatami w następujących kategoriach

  1. Kategoria „Szkoły Podstawowe”
  2. Kategoria specjalna „Stosujemy nowe technologie”

Składamy podziękowania wydawnictwu Nowa Era, która była sponsorem otrzymanego przez szkołę grantu. Dzięki temu śmiało wkraczamy w świat programowania.

Dzięki otrzymanemu grantowi zostały zakupione edukacyjne płytki programowalne. To właśnie one umożliwiły zrealizowanie naszych planów: otaczające nas przedmioty stały się nam posłuszne, możemy nimi sterować. Staliśmy się kreatorami smart rzeczywistości.

Przykłady? Poniżej przedstawiamy, co już zrealizowaliśmy:


  • Grające schody
  • Rozpoczęliśmy od grającej ławki - napisaliśmy program, który w połączeniu z płytką programowalną, garścią kabelków i taśmą przewodzącą prąd o niskim napięciu pozwolił wydobywać nam z ławki dźwięki klawesynu, gitary... Do testowania naszego instrumentu zaprosiliśmy uczniów z młodszych klas. Próba generalna się udała.

    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)
    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)

    Potem nadszedł czas na udźwiękowienie schodów. Zarówno za warstwę programistyczną jak i techniczną odpowiedzialne były uczennice klas drugich gimnazjalnych; tak, tak, właśnie dziewczyny tworzą IoT (Internet of things). Ola Opiła, Magda Szwej, Magdalena Cieplak i Wiktoria Siwczyk postanowiły namówić do współpracy schody. Każdy stopień wydaje inny dźwięk. Przejście na wyższy stopień powoduje uzyskanie wyższego tonu. Raz usłyszymy dźwięk skrzypiec, innym razem głos harfy.

    do góry^

  • Migająca zawieszka - serce
  • Nasze edukacyjne płytki programowalne wyposażone są w zestaw diod koloru czerwonego. Jest ich 5x5. Ta ilość okazała się wystarczająca do tworzenia na wyświetlaczu diodowym prostych rysunków.

    I tak właśnie, nasze pierwsze programistyczne umiejętności wykorzystaliśmy do tworzenia zawieszek z migającymi sercami. Każdy inaczej zaprogramował swoją sercową animację. Były serca zmieniające wielkość, znikające,... To zadanie nie było trudne i w czasie jednych zajęć każdemu udało się opracować animacje z sercem w każdej z grup klas siódmych.

    do góry^

  • Opaski przyjaźni
  • Wiedząc, że płytki programowalne micro:bit są wyposażone w bluetooth, postanowiliśmy sprawdzić komunikacje miedzy nimi i wysyłać wiadomości z użyciem fal radiowych.

    Nasz pomysł na opaski przyjaźni, które przesyłają animowane serce między płytkami okazał się bardzo dobrym sposobem na zbadanie działania bluetooth i jego zasięgu. Nasz program wykorzystuje jeden z 256 kanałów transmisji. Ustaliliśmy dla wszystkich płytek ten sam kanał. Dzięki temu, jeżeli z jednej płytki wyślemy wiadomość z animowanym sercem, to ukaże się ono na wszystkich pozostałych płytkach z wgranym programem. Każda płytka, jako potwierdzenie otrzymanej wiadomości, wysyła uśmiech.

    do góry^

  • Opaski wojskowe
  • Zadanie dla męskiej części klasy było podobne. Tym razem wysyłana wiadomość nie była graficzna tylko tekstowa: SOS.

    Przy tej zabawie okazało się, że zasięg komunikacyjny płytek był co najmniej taki jak długość szkolnego korytarza. Musimy sprawdzić poza budynkiem, czy zasięg ten jest może jeszcze większy.

    do góry^

  • Patriotyczna animacja
  • W setną rocznicę odzyskania niepodległości nie mogło zabraknąć patriotycznej animacji: flagi zmieniającej się w serce. Przygotowania do tego zadania, tak jak i w innych zadaniach projektowych, rozpoczęliśmy od pracy na wirtualnej płytce. Okazało się, że to był dobry pomysł, bo zdjęcia i filmy rzeczywistego wyświetlacza diodowego okazały się fatalne. Natomiast zdjęcia efektów wirtualnych naszej pracy okazały się dość dobre, co widać poniżej.

    do góry^

  • Migotanie na zawołanie
  • O bezpieczeństwie na drodze mówi się dużo. Ale to tylko pojazdy są wyposażone w oświetlenie. W zadaniu - migotanie na zawołanie - tworzymy program, który uaktywnia czerwone migotanie w dwóch sytuacjach: po zmierzchu lub po naciśnięciu odpowiedniego przycisku.

    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)

    W zadaniu tym wykorzystujemy fakt, że diody LED nie tylko świecą, ale również reagują na światło, czyli są czujnikami. Dodatkowo, postanowiliśmy w naszym programie uwzględnić moduł zliczający kroki. Było to możliwe dzięki akceleratorowi, w który wyposażone są nasze edukacyjne płytki programowalne.

    Testowaliśmy na szkolnym korytarzu działanie diod i krokomierza. Okazało się, że pierwsza próba stworzenia programu zakończyła się powodzeniem. To niesamowite. Będąc uczniami dopiero szkoły podstawowej dzięki programowaniu przekształciliśmy początkowo martwą płytkę edukacyjną w urządzenie aktywnie reagujące na światło i zliczające kroki. A mamy dopiero 13, 14, 15 lat. To co będziemy robić, jak będziemy dorośli:)

    Na poniższym filmie animacje włączyły się, bo nasz program zareagował na niski poziom światła.
    Na poniższym filmie animacje są wyłączone, bo poziom światła jest dostatecznie wysoki.

    do góry^

  • Timeline z życia Tadeusza Kościuszki
  • Co to jest: timeline z życia Tadeusza Kościuszki? To płyta pilśniowa, na której znajduje się 11 przycisków - wkręconych śrub. Dziesięć z nich podpisanych jest kluczowymi datami z życia Tadeusza Kościuszki. Jedenasty przycisk GND (masa) jest niezbędnym elementem technicznym, służącym do zamykania obwodu elektrycznego (o niskim napięciu). Na zdjęciach efekt końcowy i cały proces tworzenia

    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)

    Dotykając przycisku jednego z wydarzeń z życia Tadeusza Kościuszki wraz z przyciskiem GND zamykamy obwód, powodując automatyczne odtworzenie przygotowanego nagrania.

    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)

    Jeżeli chcecie dowiedzieć się, co się kryje pod wybranymi historycznymi datami, to zapraszamy do zabawy naszą pomocą edukacyjną.

    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)

    Jak udało się zamienić zwykłą płytę pilśniową w interaktywny timeline z życia patrona szkoły? Na to pytanie jak i na wszystkie inne, zwłaszcza techniczne i informatyczne, mogą udzielić odpowiedzi uczniowie, którzy podjęli się realizacji tego zdania: Julia i Filip z drugiej klasy gimnazjalnej.

    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)

    do góry^

  • Tester poczucia humoru
  • Tester poczucia humoru to olbrzymi przycisk samodzielnie zrobiony z tekturowych talerzyków i gąbki. Należy podłożyć go siadającemu na krzesło, a najlepiej ukryć pod poduszką. Osoba siadająca, niczego się nie spodziewając, zamykając obwód przyciskiem, wywoła kaskadę dźwięków: szczekanie, kwaczenie, muczenie i inne dźwięki, o których tu nie napiszemy

    .

    lawka4 (47 kB) lawka4 (47 kB)

    Osoba, która jako pierwsza sprawdzała działanie przycisku, przeszła znakomicie test poczucia humoru - salwa śmiechu zakończyła test.

  • Ktoś się włamuje? - Załóżmy alarm
  • Jak się uchronić przed kradzieżą tak fantastycznej zabawki jak micro:bit? Postanowiliśmy założyć alarm i w tym celu przygotować program, który zareaguje dźwiękiem i światłem, na próbę wyciągnięcia z teczki naszej płytki programowalnej. W tym celu wykorzystaliśmy matrycę ledową jako czujnik światła a bluetooth do wysyłania ostrzeżenia do drugiej płytki o ewentualnej próbie kradzieży. Przy tym zadaniu programowaliśmy po dwie płytki każdy i i tak zaplanowaliśmy nasze działania, że każda para płytek komunikowała się używając swojego kanału. Dzięki temu alarm uruchamiał się tylko na płytce sparowanej. Efekt i skuteczność naszych działań jest widoczny filmie.


W projekcie uczestniczyli uczniowie klas siódmych oraz drugich i trzecich klas gimnazjalnych.

do góry^

Start
Wydarzenia