Start
Wydarzenia
logo 42-400 Zawiercie, ul. 11 Listopada 22, tel. 3267-225-62, mail: g1zawiercie[at]gmail.com
Gimnazjum Nr 1 w Zawierciu

Polsko-ukraińska wymiana młodzieży po raz trzeci

Galeria zdjęć

Po raz trzeci udało nam się zrealizowaćprojekt polsko-ukraińskiej wymiany młodzieży przy współpracy z Narodowym Centrum Kultury w Warszawie.
    W dniach od 18 do 25 maja młodzież wraz z grupą nauczycieli z naszego Gimnazjum pojechała do partnerskiego miasta Zawiercia -Kamieńca Podolskiego (Ukraina). Projekt, który realizowaliśmy, nosił nazwę„Muzyka łagodzi obyczaje”. Z tego właśnie powodu większość uczestników wyjazdu to członkowie szkolnego chóru.
    Pierwszego dnia, mimo zmęczenia po długiej podróży autokarem, wybraliśmy się na wycieczkę krajoznawczą, która przyprawiła nas o dreszczyk emocji. Niektórzy do dziś nie  mogą zapomnieć bujającego mostu, przez który musieliśmy przejść, by dotrzeć do cerkwi, będącej osobliwością tego miasta. Zaskakującym jest fakt, że została zbudowana bez jednego gwoździa.
    Następnego dnia  odwiedziliśmy Urząd Miasta, gdzie powitał nas zastępca mera i życzył nam udanego pobytu i wielu wrażeń. Później pojechaliśmy do Szkoły nr 3, gdzie zarówno nasi uczniowie, jak i gospodarze zaprezentowali swoje umiejętności wokalne i taneczne. Oczarowały nas ukraińskie tańce i stroje. Nasz występ również wywołał zachwyt widzów. Po atrakcjach w szkole zwiedziliśmy miasto. Naszym przewodnikiem był ukraiński nauczyciel historii.
    W piątek odbyła się jedna z planowanych wycieczek. Byliśmy nad Bakotą tzw. Morzem Dniestrowym. Po wycieczce wzięliśmy udział w pikniku nad Dniestrem.
    W weekend braliśmy udział w dniach Kamieńca Podolskiego. Oglądaliśmy wspaniałe występy, w tym grupy tanecznej Apelsin, która jest jedną z najbardziej znanych na Ukrainie. Sobota zakończyła się efektownym pokazem fajerwerków. A w niedzielny poranek (o 4:00 czasu ukraińskiego) grupa entuzjastów wraz z naszym nauczycielem udała się na dziedziniec zamku, by obejrzeć starty balonów.  To właśnie te „powitrjane kule” stanowią jedną z wielu atrakcji Kamieńca Podolskiego, również w tym dniu próbowaliśmy swoich sił ucząc się ludowych tańców ukraińskich w ramach warsztatów tanecznych. Pełni wrażeń i nowych doświadczeń wróciliśmy wieczorem do hotelu. W poniedziałek  zwiedziliśmy twierdzę w Chocimiu.
    Ostatniego dnia, po spakowaniu bagaży, wyruszyliśmy do miasta, by wziąć udział w ukraińskim święcie, które charakterem przypominało polskie dożynki. Następnie odbyły się wspólne zajęcia sportowe i plastyczne. Około godziny szesnastej wyruszyliśmy w drogę powrotną.
    Miasto płakało za nami rzęsistym deszczem, my także się rozczuliliśmy, bo pobyt na Ukrainie należał do bardzo udanych, pozostaną po nim niezapomniane wspomnienia i moc wrażeń.